Forskarföreläsning: Om skafferiets återkomst och glömda frysfacksföreningar

23 oktober, 2024 17:30

Hur har matförvaringen i hemmen förändrats sedan vi fått kylskåp och frysar? Föreläsningen berör särskilt hur den automatiska kylan förändrat vår matvardag men tar också upp kulturella perspektiv på hållbarhet. Föreläsare är Matilda Marshall, Fil. dr och lektor i etnologi vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper på Umeå universitet

Arkivens dag – tema arbete och fritid

9 november, 2024 11:00

Tillsammans med Stadsarkivet anordnar Helsingborgs museum Arkivens dag på Kulturmagasinet på Fredriksdal museer och trädgårdar. Varje år har ett givet tema och i år är det arbete och fritid som står i fokus. Det är fri entré för alla.

Forskarföreläsning: Vad krävs för ett hållbart boende?

13 november, 2024 17:30

Hur kan boendet fungera som en arena för inkluderande omställning? Hur kan vi förändra normerna kring det goda boendet? Välkommen på en föreläsning om hur en hållbar omställning av bostadssektorn kan se ut för att nå klimatmålet såväl som sociala hållbarhetsmål. Vad innebär det att vi måste bo mindre, enklare och mer tillsammans? Vem ska driva en sån utveckling och vilka normer kan behöva utmanas? Föreläsare är Pernilla Hagbert, forskare i hållbar omställning vid Institutionen för samhällsplanering och miljö på Kungliga Tekniska Högskolan.

Forskarföreläsning: Biologisk mångfald i urbana miljöer och trädgårdar

4 december, 2024 17:30

Vilken roll spelar växter i urbana miljöer? Vad kan trädgårdsägare göra för att främja biologisk mångfald i sina trädgårdar? Hur kan vi hantera invasiva växter? Det kommer Cecilia Palmér, universitetsadjunkt vid Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning på Sveriges lantbruksuniversitet berätta mer om under denna föreläsning.

6 december, 2024 13:00

Känn julens dofter, säsongens smaker och kom i julstämning på en av Skånes vackraste julmarknader. En julmarknad med bjällerklang, pepparkakor, levande musik, marknadsmyller, dans kring granen och stämningsfulla miljöer med tusentals julljus och tindrande marschaller. Helgen 6–8 december öppnar vi grindarna till Jul på Fredriksdal.

7 december, 2024 11:00

8 december, 2024 11:00