Centrumhandel

En levande julskyltning i centrum 1960. Med hjälp av en leksakskatalog kan det väl inte bli några missförstånd kring vad som står högst på önskelistan? Foto: Lindberg Foto, ur Helsingborgs museums samlingar. Foto: Lindberg Foto, ur Helsingborgs museums samlingar.

Egentligen är det ingen större skillnad mellan en julskyltning och ett museibesök. Det handlar om att titta genom en stor glasruta bakom vilken en generös scen dukats upp. Något presenteras i ett snyggt ljusbad och i ett kittlande arrangemang, förhoppningsvis med tillhörande informativ text som förför eller förfärar – antingen som uppseendeväckande uppgifter eller som en oskäligt dyr prislapp.

Faktum är att både museerna och varuhusen är samma andas barn. Montrar och skyltfönster hör hemma på båda ställen och har sina rötter i 1800-talet. Idéer om ett museum fanns i Helsingborg i slutet av 1800-talet, men skulle bli verklighet först 1909. Att här i staden sälja varor i större upplaga från ett och samma etablissemang har förstås en längre historia än så.

Ta Carl Brodds ”varuhus” på Norra Storgatan 6 exempelvis. Vi får förstås tänka oss en långt mindre byggnad än vad vi idag förknippar med ordet. Icke desto mindre fanns här före sekelskiftet 1900 ett stort utbud; allt från kulörta klänningstyger och paraplyer till galoscher och dukar. Också utbudet av leksaker var rejält, man kunde bland annat finna – som det stod i annonserna – ”dockor i riklig mängd” och ”lokomotiv med urverk och ånga”. Ett paradis för de små vars familj hade råd att ge bort så dyrbara klappar.

Det är viktigt att i sammanhanget också påminna om att den dåtida ”cityhandeln”, då som nu, till betydande del bestod av butiker i mindre storlek. Inte sällan drevs de av kvinnliga entreprenörer. Några exempel – Margareta Gyllenberg hade butik i Södra Storgatan som bland annat sålde leksaker, Antoinette Andersson hade hatthandel vid Stortorget och Augusta Larsson hade modehandel på Kullagatan. Listan kan göras lång. Som idag, fanns det då svåra utmanare till den lokala handeln, ibland också från andra sidan Öresund. I Helsingborgspressen vid sekelskiftet gjorde Magasin du Nord i Köpenhamn ibland reklam för sina särskilda tilbud vid jul. Konkurrensen om julklappsjägarna var stenhård redan då.

Pelle Johansson