Bilden visar ett uranglas lysande i grönt ljus. Bilden visar ett uranglas lysande i grönt ljus. Bilden visar ett uranglas lysande i grönt ljus. Bilden visar ett uranglas lysande i grönt ljus. Bilden visar ett uranglas lysande i grönt ljus. Bilden visar ett uranglas lysande i grönt ljus.

Uranglas

Uranglas var som störst och mest populärt under 1800-talet. Det är glas färgat med uranoxid och den klassiska färgen är grön. Det speciella med uranglas är att det lyser i uv-strålning så för att vara säker på att föremål verkligen är färgat med uranoxid så behöver man lysa med just uv-ljus.

Ansiktsbild på Zorns Mrs Symons. Ansiktsbild på Zorns Mrs Symons. Ansiktsbild på Zorns Mrs Symons. Ansiktsbild på Zorns Mrs Symons. Ansiktsbild på Zorns Mrs Symons. Ansiktsbild på Zorns Mrs Symons.

Anders Zorn

Anders Zorn, en svensk konstnär, målade vinter 1888/1889 av sin vän Mrs Symons i Paris. Detta var ett av hans första oljeporträtt som senare kom att bli väldigt uppmärksammade och populära.

Madame Victoire

Den franska prinsessan Madame Victoire, porträtterad år 1765 av den svenska porträttmålaren Alexander Roslin som under mitten av 1700-talet var verksam i Paris, Frankrike, och anlitad av den franska överklassen.

Hattar

Triss i hattar. Hattsömmerskan Sofia Lindquist var verksam under början av 1900-talet och här presenterar vi tre hattar som alla är signerade den svenska designern.

Svartvit bild på en begravningsvagn med en häst som drar. Svartvit bild på en begravningsvagn med en häst som drar. Svartvit bild på en begravningsvagn med en häst som drar. Svartvit bild på en begravningsvagn med en häst som drar. Svartvit bild på en begravningsvagn med en häst som drar. Svartvit bild på en begravningsvagn med en häst som drar.

Begravningsvagn

Begravningsvagnen som numera står i utställningen Öppet magasin är skänkt till Helsingborgs museer 1934 av Liljas begravningsbyrå i Helsingborg. Vår konservator Sofia berättar mer om restaureringen av den.

Den rike ynglingen

Konstnären Tora Vega Holmström kom till Beauvallon som låg norr om Marseille i början av 1900-talet som konvalescent och för att måla. Där träffade hon den skadade soldaten Pierre Chollet som hon år 1921 avbildade. Målningen fick namnet Ryttaren, eller Den rike ynglingen.