Helsingborgs museer samlar Corona-berättelser

Mänskligheten har många gånger i historien hotats av epidemier, Helsingborg har inte varit förskonat. Som sjöfartsstad var till exempel risken stor att epidemier och sjukdomar följde med fartyg som kom från hamnar där kolera och pest rasade.

Ni är många som hjälpt oss med bilder era bilder och era berättelser från tiden under pandemin. Ett historiskt material som kommer att bevaras till framtiden. Sedan de 29 september har de flesta restriktioner tagits bort och livet har på många sätt återgått till det normala. Vad bär du med dig från den här tiden? Hur känner du inför att samhället öppnar upp igen? Vi är fortfarande intresserade av din berättelse, dina bilder och föremål som är förknippade med pandemin.

Minns du hur det började? När det första larmet om Covid-19 kom från staden Wuhan i Kina i december 2019, kändes det nya viruset ganska avlägset. Men i takt med att det spreds till Japan, USA, Italien och Skandinavien ökade också oron. Gränser stängdes, föreställningar, sportevent och konferenser ställdes in, börser störtdök, butikers hyllor på pasta, ris och toalettpapper tömdes – och människor dog.

För att vi i framtiden skall minnas detta, tillsammans med vårt nitiska handtvättande, alla råd om avstånd och allt annat som hänt under pandemin – har Kulturmagasinet sedan mars 2020 dokumenterat och samlat olika aspekter av den: tomma färjor, hemarbete, en annorlunda jul och vaccinering är några exempel.

Vill du få en inblick i vår insamling? Ta en titt i vår databas (öppnas i nytt fönster)

Jag går upp för en liten trappa och möter en man bakom ett skrivbord. Han tittar på min legitimation och prickar av mig på en lista. Sen går jag in i korridoren och blir visad in i ett bås av en man i visir. I båset finns två kvinnor som hälsar mig välkommen. Jag får sitta på en brits, visa min legitimation igen och sedan får jag min spruta. Det känns så bra, men jag har lite ont i magen, så mycket känslor har funnits inför den här stunden. Ett litet steg tillbaka till ett normalt liv, hoppas jag.

Kvinna född 1963

Vem som helst kan bidra med sin berättelse, såväl i text som i bild. Det gäller både dig som känner dig påverkad av virusets framfart och dig som inte upplever dig särskilt påverkad. Ditt bidrag blir ett tidsdokument och hamnar i museets samlingar.

Coronaviruset i Helsingborg – berätta för framtiden

I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att samla in berättelser eller föremål till Helsingborg museer samlingar. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter på https://helsingborg.se/toppmeny/om-webbplatsen/sa-har-behandlar-vi-dina-personuppgifter/.