Vilken plats berättar din historia?

gruvmuseet i Bjuv

Inom Familjen Helsingborg pågår just nu ett arbete för att kartlägga kultur- och industrimiljöer som förtjänar mer uppmärksamhet. Vårt gemensamma kulturarv med platser som berättar om samhällets utveckling och människors livsberättelser angår oss alla.
Projektet är initierat av kulturdirektörerna i samtliga 11 kommuner inom Familjen Helsingborg och leds av en styrgrupp bestående av kulturdirektörerna i Helsingborg, Höganäs och Landskrona.

Syftet är att tillgängliggöra och utveckla besöksmål inom kulturarvssektorn så att nordvästra Skånes historia breddas med fler perspektiv och kommer fler invånare till del. Det berikar och bidrar till högre livskvalitet, en mångsidig, sammanhängande stads- och landsbygd och en djupare känsla av gemenskap, tillhörighet och lokal stolthet. Kultur- och industriarvet är också en viktig näringsgren med stor tillväxtpotential.
Pilotprojektet sträcker sig till juni 2023. Under hösten sker en kartläggning av samtliga kommuners kultur- och industrimiljöer. Sedan väljs ett mindre antal platser ut för att under våren genomföra konkreta insatser för att främja besöksutvecklingen.

Du kan vara med och påverka kartläggningen.

Nordvästra Skåne är fullt med spännande, vackra, mystiska och roliga platser som berättar områdets historia och de människor som levt här. Vilka platser är viktiga för dig och din historia?
Hanna vill höra era förslag om vilka kultur- och industrimiljöer hon bör titta närmare på under kartläggningen.
Var med och berätta nordvästra Skånes historia. Alla röster behövs när vi formar vårt kulturarv.
Vill du bidra till kartläggningen kan du kontakta Hanna.

Mejl: hanna.aili@helsingborg.se

sedan

Hej Arne! Tack för tipsen. Jag tar med mig dem när jag är i Perstorp nästa vecka. Vänliga hälsningar /Hanna - projektledare

sedan

Tack för dina inspel Ture!

sedan

Hej Elisabeth! Jag känner till verktygslådan ni tagit fram. Otroligt viktigt arbete. Tar med mig det i mitt arbete. /Hanna - projektledare

Tack för tipset!

sedan

Hej Sune! Den får jag ta och titta i.

Tack för tipset Anna!

Kul att höra Elsa. Ett besök på Gruvmuseet är ett av mina måsten i Bjuv. /Hanna

sedan

Hej Annika, Tack för väldigt bra tips. De får jag ta och undersöka närmare. /Hanna

sedan

Tack för dina tips Lennart! Dem tar jag till mig.

sedan

Hej Tomas! Blev väldigt glad när jag såg er utställning på Spritan. Verkligen en viktig historia och spännande plats. /Hanna

sedan

Tack för dina funderingar Carina. Jag tar med mig dina frågor under min vecka i Åstorp.

sedan

Tack för ditt inspel Sandra!

sedan

Var där igår. Häftig plats.

sedan

Tack för att du berättar Caroline. Det här tar jag med mig.

sedan

Hej Anna. Tack för att du delar med dig. Ser väldigt trevligt ut :)

sedan

Så snällt att du erbjuder dig. Har dock redan ordnat med en guide till Teckomatorp.

sedan

Hej Per-Olof. Det får jag undersöka närmare!

sedan

Tack för att du delar med dig Christina!

Tack för spännande tips!

Marc Nilsson
sedan

Stenbrottet bredvid E4 and motorväg ca 15/18 m djup och 2m på det längsta. Örkelljunga stenbrott häftiga filmer på youtube från dykare. 😎

sedan

Tack för ditt tips Christina!

sedan

Tack för att du delar med dig Christina!

Tack för ditt inlägg!

Tack för ditt inlägg!

Mycket bra tips. Tack!

sedan

Så kul att det finns oskiftade byar kvar!