Bengt Orup x 2

Helsingborgs museums samling har berikats med två av Bengt Orups glasserier: den välkända Party och den mer okända BAR, som första gången visades under H55.

Bengt Orup föddes år 1916 i Lindesberg. Från år 1941 bodde han och verkade i Domsten, där han levde till sin bortgång år 1996. Orup var verksam både som konstnär och som glasformgivare. Han är en av Sveriges mest framgångsrika modernister och konkretister och är vida känd.

Under två perioder (1952-1962 och 1967-1973) var han konstnärlig ledare på Johansfors glasbruk. Där formgav han sina ikoniska femtiotalsserviser Strikt, Party, Stripe, Chevalier m.fl. Under åren 1963-1966 var han knuten till Hyllinge glasbruk.

Serien Party skapades år 1953 och var en av Orups tidiga servisserier. Serien bär Orups karakteristiska ränder och gjordes i flera färgställningar. Helsingborgs museers förvärv går i vita och blå ränder.

BAR skapades år 1955 och visades första gången under utställningen H55 i Helsingborg, extra roligt tycker vi, då serien har en tydlig stadshistorisk anknytning.