Kulturmagasinet lånar ut skulpturer till Höganäs museum

Höganässonen och skulptören Åke Thornblad är mest känd för sina offentliga skulpturer. I år är det 90 år sedan han föddes. Det uppmärksammar Höganäs museum med en stor utställning med hans verk.

I Höganäs finns Handen och ögat på Arnbergs plats och skulpturen Blomgestalt i Stadshuset. Åke Thornblads mest folkkära verk i det mindre formatet är annars hästar, katter och olika fåglar som han framställde av driven kopparplåt.

Till utställningen kommer Kulturmagasinet att låna ut tre skulpturer av Åke Thornblad ur Helsingborgs museers samling.

Det är en kopparskulptur med titeln Kalkon – en magnifik kalkon i naturlig storlek som stolt poserar med fjäderskruden uppspänd. En relief i patinerad koppar med titeln Tofsvipa som fångar fågeln i ett flygande ögonblick samt en bemålad träskulptur med titeln Katt – en randig katt som lugnt och värdigt promenerar fram.

Lördagen 24 augusti är det vernissage och utställningen pågår till och med den 29 september. I samband med utställningen presenteras även en omfattande biografi och utställningskatalog.

Bland offentliga konstverk i Helsingborgs stad finns också verket Hästen i driven kopparplåt från 1988 på Kopparmölleparken.