Nytt i samlingen: Kläder från Louise Béen

Det må vara december och grått väder utomhus – men inne på Kulturmagasinet lyser det i färger. Tidigare i höst skänktes en uppsättning damkläder från 1980-talet till Helsingborgs museer.

De färgfulla kläderna, flertalet blusar, en klänning och en kappa, är märkta Louise Béen. Louise Béen var ett företag som designade och tillverkade damkläder. Kläderna såldes bland annat i en butik på Kullagatan i Helsingborg. Företaget startades upp av designern Louise Béen (född 1952) i Åstorp 1981, där en del av kläderna även tillverkades.

Anita Lindberg, givaren av kläderna, har alltid varit glad för kvalitetskläder i starka färger. Hon berättar i samband med ett besök på Kulturmagasinet, att hon under 1980-talet åkte till Åstorp för att gå på en utförsäljning hos Louise Béen. Anita gillade att fynda och minns ”utöver kläder så kunde man köpa stuvbitar av tyg som blivit över, jag köpte på mig en del och sydde egna sjalar”.

I vår databas Charlotta hittar du mer information om kläderna, Louise Béen och Anita Lindberg (öppnas i nytt fönster)