Konstinköp av Inge Moström ”Blacky”

I oktober 2019 kunde vi läsa i Helsingborgs Dagblad om Inge Moströms konstutställning i Socialförvaltningens lokaler på Bredgatan. På Kulturmagasinet väcktes intresse, både över Inge och hans livsberättelse och över hans sätt att ta tillvarata och omvandla gammalt, ibland trasigt glas, till konst.

Inge Moström, 67 år, har haft ett brokigt liv. Han växte upp i Norrland men flyttade till Helsingborg för tjugo år sedan i samband med att han muckade från ”kåken” i Malmö. Inge har spenderat 45 år av sitt liv i fängelse. Inge började med konst när han satt inne för att få tiden att gå. Men då var det tändstickor som var arbetsmaterialet.

Sedan januari 2018 bor Inge i en av socialtjänstens lägenheter med boendestöd. Detta har gjort att han kan ägna sig åt sin konst mer helhjärtat.

Inge fascineras av glas, hur ljuset bryts i olika vinklar och ger olika intryck beroende från vilket håll man ser det. Glaset han använder kommer från bland annat bilskroten, soprum och loppisar. Allt krossas, tvättas och torkas innan det limmas på sitt underlag, helst en glasskiva. Inge använder alltid Karlssons klister och förbrukar ungefär 100 tuber i månaden. Bakom varje tavla finns en tanke, berättar Inge. Det röda glaset, t.ex. tycker han speglar falskhet då det ofta inte är rött rakt igenom utan bara består av en tunn hinna på klart glas.

Vilket är då det bästa glaset att arbeta med? ”Det bästa glaset är det som går i tusen bitar”, svarar Inge.

I samband med inköp av ett konstverk gjordes en intervju med Inge och Kulturmagasinets fotograf tog bilder.

Bildtext: Kulturmagasinet köpte det andra konstverket från vänster. Inge återanvänder inte bara glas, ramen kommer ursprungligen från en dörr till ett gammalt skåp.