Nyförvärv- Isabel von Dardel

Isabel von Dardel – oljemålning på duk. Konstnär – Arthur Fischer. Inv.nr 1003-2019

Ett av våra senaste nyförvärv är porträttet av Isabel von Dardel. Några av er känner kanske igen målningen från villa Thalassa där den hängde tidigare och den såldes på auktion i samband med ett ägarbyte 2011.

Isabel föddes i Göteborg 1870 och hette Keiller i flicknamn. Hon kom från en välbärgad familj. Det var hennes farfar Alexander Keiller som grundade Götaverken. Porträttet är målat 1910 i Berlin, samma år som hon gifte sig med kammarherre Georges von Dardel. Möjligen kom målningen till i samband med bröllopet. Isabel poserar stolt iförd en elegant spetsklänning i svart och vitt. Hon var en modern kvinna som var konstnärligt lagd och skulpterade möbler i trä. Hon var också före sin tid på andra vis då hon var en intresserad bilist och själv körde sin egen bil – en elegant Pontiac.

Paret Dardel bodde på villa Thalassa, vilket betyder ”mot havet”, i Helsingborg. Georges hade själv låtit bygga villan och hade ställt stora krav på både huset och läget för huset. Paret fick inte några gemensamma barn, men Georges var änkling sedan 1904 och hade tre barn från ett tidigare äktenskap.

Georges far var den kände konstnären, hovmannen och ordföranden i konstakademin Fritz von Dardel. Sonen ärvde den konstnärliga ådran, så hemmet skulle uppfylla alla krav på konstnärlig skönhet. Därför valde han att bygga huset i naturskön omgivning uppe på landborgen bortom Pålsjö slott. Här bodde Isabel fram till sin död 1934. Georges dog året innan 1933.

Målningen har efter förvärvet konserverats på Kulturmagasinet. Den har rengjorts, några äldre övermålningar och missfärgningar har tagits bort, sedan har målningen retuscherats och fått ett nytt lager fernissa.

I Helsingborgs museers samling finns en mängd vackra kläder som Isabel har skänkt till museet. Bl. a aftonklänningar, skor och accessoarer.  På bilderna ser vi: inv. nr 198-34 aftonklänning av spetstyll i svart och guld med fransar, inv. nr 206-34 aftonklänning av svart och vit spetstyll, inv. nr 217-34 ett par silverbrokadskor med spännen av strass och inv. nr 218-34 en solfjäder av tyll med paljettbroderi.

Konstnären som har målat porträttet av Isabel är Arthur Fischer (1872-1948) som var en tysk målare, född och verksam i Berlin. Han målade främst porträtt efter fotografiska original och drev en ateljéverksamhet med 20-30 anställda. Fischer hade väldigt många uppdrag och reste runt i hela världen. Man kunde lämna in ett fotografi till honom  och efter 3-4 dagar fick man sitt porträtt i önskad storlek. Han var bl. a  hovmålare åt Kaiser Wilhelm II och är kanske mest känd för sina porträtt av honom. Dessa spreds som vykort och affischer under 1:a världskriget. Bland hans senare produktion finns porträtt av Theodore Roosevelt, men även porträtt av Stalin och Lenin.

Fredriksdals huvudentré

Hejsan! Porträttet hänger inne på Kulturmagasinet på Fredriksdal och går att beskåda mån-fre kl.10.00-16.30.