Ett livsöde i Helsingborgs museums samling

Eleonora Jepsons dagböcker, ett livsöde i Helsingborgs museums samling

Helsingborgs museums årsbok, Kring Kärnan, utgår den här gången utifrån föremål ur Helsingborgs museums samling, nämligen Eleonora Jepsons dagböcker. Köp boken här.

Den 13 oktober 1857 avseglade barkskeppet Isola Bella från Helsingborgs redd. Den svenska flaggan vajade mot en klarblå himmel och fyra ”duktiga” kanonskott avlossades när skeppet lämnade staden för en resa mot slutdestination Ostindien. Ombord på Isola Bella fanns Eleonora Jepson, hustru till kapten Frans Joseph Jepsons sedan 7 månader, och det är hon som har skrivit de två resedagböcker som ligger till grund för årsboken. Dagböckerna, tillsammans med en ganska omfattande gåva bestående av bland annat brev, konst, inventarier från hemmet samt fotografier, skänktes som en testamentarisk gåva till Helsingborgs museum 1942 av Elis Wadstein, Eleonoras systerson.

Båda dagböckerna öppnar en dörr till en personlig berättelse om två resor över världshaven vid en tid då den enda kraftkällan till havs var vinden. Eleonora låter oss ta del av såväl vardagslivet ombord som svåra stormar och påfrestande perioder av stiltje.  Vi får också följa med i land till ett storslaget café i Marseille, till mäktiga pagoder i Rangoon och på ett ”ruskigt” teaterbesök i Cork – för att nämna några av hennes upplevelser.

När Isola Bella seglade mot Ostindien åren 1857 och 1860 stod segelfartygen på tröskeln till sin glansperiod och världshandeln befann sig i en snabb tillväxt. Även Eleonoras hemstad Helsingborg förändrades och växte. I bevarade brev hemifrån berättas bland annat om hur den första gaslyktan tändes i staden. Tankarna på de nära och kära i Helsingborg är ständigt närvarande i dagböckerna.

Det finns många vittnesmål om resor till havs skrivna av män, men det kvinnliga perspektivet är desto ovanligare.