INSTÄLLT. Öppning av ny utställning

På fredag öppnar vi upp en ny utställning med namnet Öppet magasin. En plats där vi har valt att exponera en del av samlingarna för publik, en ny utställning för allmänheten helt enkelt. Öppet magasin slår upp portarna klockan 13.00 och du hittar den i Fredriksdals stadskvarter mittemot Kulturmagasinet.

Temat för utställningen är resor och rörelse. Ett ämne som varit minst sagt aktuellt våren 2020 i ett världsläge där vi helt plötsligt har fått begränsa vårt annars frikostiga resande. Både inrikes och utrikes. Lagom till att de europeiska länderna börjar att öppna upp för turister igen öppnar även Kulturmagasinet upp sin nya utställning Öppet magasin. Tajmingen kunde inte varit bättre. Ibland sker bara saker i rätt tid av en slump.

Så vad kan du då se i Öppet magasin? Hur har resväskor och koffertar sett ut under årens lopp? I utställningen kan du se hur de utvecklats under tid. Du kan även se cyklar från olika tidsepoker, en hel lastbil eller vad sägs om en riktigt tjusig bil från 1920-talet? Detta är endast några exempel av vad det bjuds på, föremålen berättar om lokalhistoria och stadens materiella kulturarv. Och förutom att temat är rätt i tiden visar det även på ett existentiellt värde som handlar om de möjligheter som resa och förflyttning innebär. Hur det påverkat vår relation till tid, livet och andra människor.

Öppet magasinet öppnar klockan 13.00 26 juni i stadskvarteret på Fredriksdal museer och trädgårdar och håller öppet fram till och med Mikaeli marknad 27 september.