Nya bevarandeprogram på remiss

Foto från Carlotta: dig_2011_1284.

Under året som gått har vi på Kulturmiljösidan inventerat och klassificerat kulturvärden i Bårslöv, Påarp och Välluv och genom Bevarandeplanskommittén tagit fram förslag till två nya bevarandeprogram. Nu är programmen på remiss och den som har synpunkter eller  värdefull kunskap om bebyggelsen och miljöerna i områdena är välkommen att skicka in detta till oss.

Bevarandeplanskommittén i Helsingborgs stad har sedan 1979 uppgiften att ta fram bevarandeprogram som lyfter fram kulturvärden inom kommunen. Programmen fungerar som underlag för samhällsplanering och för att sprida kunskap och intresse bland boende, fastighetsägare och andra intresserade. Det finns ett tjugotal bevarandeprogram för olika stadsdelar och orter, dessa finns att köpa på Kulturmagasinet och på helsingborg.se

Vi samlar nu in synpunkter och kompletterande information till de två senaste bevarandeprogrammen för Påarp inklusive Välluv samt Bårslöv, som ni hittar här. Har ni gamla fotografier från orten tar vi gärna del av dessa också.
Efter att synpunkterna har kommit in ska programmet bearbetas och layoutas så att kommunfullmäktige kan fatta beslut om att anta programmet under våren 2021.
Kontakta oss senast den 10 januari 2020 via e-post till jessica.jonsson@helsingborg.se eller med post till:
Kulturförvaltningen
Kulturmagasinet, att: Jessica Jönsson