Ingegerd Råman formger unikt uppläggningsfat till stadsmässan H22 i Helsingborg

Ingegerd Råman

Efter H55 kommer H22! Helsingborgs museum har i samarbete med Ingegerd Råman och Orrefors tagit fram tagit fram unika uppläggningsfat gjort av centrifugerat glas från Pond-serien med handblästrat mönster, till stadsmässan H22 City Expo i Helsingborg.

Faten är inspirerade av den innovativa designikonen Fuga som presenterades på stadsmässan H55 i Helsingborg 1955. Initiativtagare Helsingborgs museum presenterar och säljer de nya faten under året stadsmässa H22 City Expo, som går av stapeln 30 maj till 3 juli.

H22-serien består av tre uppläggningsfat i olika storlekar. Med sin mjuka, enkla och ovala form, när faten står i varandra, liknar Ingegerd Råman dem vid ringarna på vattnet från en fallande sten. Färgvalet i grått har en avskalad självklarhet och det handblästrade bladmönstret gör varje fat unikt.

– Centrifugeringstekniken uppfanns för nästan 70 år sedan. Allt sedan min första tid på glasbruken har jag velat jobba med tekniken, därav Pond-serien som jag formgav i början av 2000-talet. Det känns fantastiskt att nu få vara med på H22 med samma teknik som visades på H55. Jag känner mig verkligen stolt, säger Ingegerd Råman.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Traditionen förs vidare

Helsingborgs museum fortsätter traditionen från stadsmässan H55 och presenterar dessa vackra, enkla och funktionella uppläggningsfat på årets internationella stadsmässa H22 City Expo. Faten som kommer i en begränsad upplaga finns till försäljning i museibutikerna på Fredriksdal museer och trädgårdar och Kärnan från 29 maj. Faten är vackra var för sig och fina tillsammans.

– Det kändes självklart att bjuda in Ingegerd Råman för uppdraget. Hon är en av vår tids mest uppburna formgivare, given att föra H55-traditionen vidare till H22, med svensk design, hantverk och funktion få presentera produkter för framtiden. Vi är hedrade, säger Maria Axelsson, projektledare och samordnare av H22 City Expo på Helsingborgs museum.