Nytt i samlingen-S/S Julius Caesar inv.nr 6023-2021

Ett av våra senaste förvärv är ett skeppsporträtt föreställande ångfartyget S/S Julius Caesar.
Det är en gouachemålning på papper med grå passepartout inom glasad guldram. Vi ser fartyget avbildat från sidan i ett  dramatiskt hav med höga vågor. Det finns en monogramsignatur i  vänstra hörnet, men vi har tyvärr inte lyckats identifiera konstnären.

I vår museisamling finns ett flertal skeppsporträtt. Kanske inte så konstigt eftersom Helsingborg trots allt har ett förflutet som betydande sjöfartsstad. Ofta är det dramatiska historier som de avbildade skeppen bär med sig. Vårt senaste förvärv med ångfartyget S/S Julius Caesar Helsingborg är inget undantag.

Fartyget byggdes 1870 av Denton, Gray & Co, West Hartlepool, England och hette då S/S May.

Redan efter några år, 1873, höll det på att gå illa för fartyget som strandade i Aspöfjärden på väg till Oxelösund med järnvägsmateriel i lasten och fartyget dömdes ut. Men efter nästan ett år lyckades man ändå bärga fartyget och bogsera det till Stockholm.

Väl framme i Stockholm såldes fartyget till Rederi AB Julius Caesar och reparerades för en hög kostnad. I samband med detta döps båten om till S/S Julius Caesar. Samma år, 1885, på resa till Le Havre sprang fartyget läck i isen i Stockholms skärgård och fick repareras i Malmö.
Några år senare, år 1878, på resa från England till Stockholm strandade fartyget återigen, denna gång vid Skagen. Hon fick då dras loss av bärgningsfartyg.
Ett redarbyte sker 1880. År 1882 består lasten av spritfat som började brinna vid ett uppehåll i Neufahrwasser. Elden lyckades släckas, men en man blev svårt brännskadad. Samma år säljs fartyget till Ångfartygs AB Svenska Lloyd, Göteborg.
På resa från Göteborg till Rouen råkade fartyget ut för mycket hårt väder. Kommandobryggan slogs sönder och både navigationshytten och livbåtarna spolades bort tillsammans med delar av lasten. Fartyget bogseras till hamn och fick repareras igen.
År 1896 hamnar båten i Helsingborg när den köps in av Rederi Nordsjön Helsingborg.

Allt verkar vara frid och fröjd några år, men 1905 kolliderar Julius Caesar med skonaren Valdemar, ost om Kapelludden. Skonaren sjönk och två man omkom. Julius Caesar verkar dock ha klarat sig.
År 1912 döps båten om till Norrmalm efter ett ägarbyte och hamnar i Stockholm igen. Efter några år säljs sedan fartyget till ett rederi i Göteborg och får namnet Maj.

1917 kolliderar fartyget med ångaren Olof av Ystad som sjönk. Ett år senare 1918 tar dock historien slut för vår båt. Fartyget grundstöter på väg mellan Göteborg och London och förliser och är utom räddning. Besättningen kunde dock räddas.

Dramatiken för S/S Julius Caesar tog därmed slut, men målningen som numer är införlivad i museisamlingen vittnar om det händelserika halvsekel som fartyget utstod.

Länk till museidatabasen.