Nytt kursutbud

Vi startar nu en föreläsningsserie, öppen för alla, med innehåll om byggnader, trädgård och landskap.

Först ut var stadsantikvarie Jessica Jönsson, som föreläste 23 november under rubriken Är mitt hus kulturskyddat? Hon berättade om bevarandeprogrammen i Helsingborg och arbetet med kulturklassade byggnader och miljöer. Vad man får och inte får göra i ett hus med kulturhistoriska värden kan variera beroende husets ålder, vad som hänt med huset genom tiderna och beroende på vilka värden som finns.

Det andra föredraget hålls av Elsa Dahlrot, som är trädgårdsingenjör och arbetsledare för trädgårdarna på Fredriksdal, och går under namnet ”Upptäck tidstypiska trädgårdar!” Elsa berättar om villaträdgårdens historia och visar exempel. En hjälp på vägen för att få till en tidstypisk trädgård som går i samklang med huset och villaområdet. Vad innebär egentligen egnahemsträdgården och hur ser funkis i trädgården ut? Föredraget hålls onsdagen den 14 december kl. 18. Föreläsning: Upptäck tidstypiska trädgårdar.

Teman för föreläsningarna januari till april är:

• Hitta ditt hus i arkiven
  • Anrika fruktsorter i våra trädgårdar
  • Gamla och användbara knep för att stoppa drag och spara energi
  • Att se värden i sitt hus – olika decenniers bebyggelse under 1900-talet och fram till idag
  • Mat och klimat

Kursverksamhet inom ramen för satsningen påbörjas redan den 19 november med en fönsterrenoveringskurs (fulltecknad). Många spännande kurser planeras sedan för kommande år. Under 2023 ska vi dessutom påbörja ett fortbildningsutbyte mellan hantverkare och starta diskussionerna om hur Fredriksdal museer och trädgårdar kan bli en arena för utbildning. I Skåne är antalet formella utbildningar inom byggnadsvård och kulturmiljö begränsat, men behovet är stort. På längre sikt vill vi därför samarbeta med studieförbund, gymnasieskola, folkhögskola, yrkeshögskola och universitet för att möta det behovet.

Kontakt: maria.casagrande@helsingborg.se, 070 – 830 26 98