Dokumentär: Från Mia-Jonas till Kim

År 2019 genomförde Helsingborgs museum dokumentationsprojektet ”Hbtq i Helsingborg”. Syftet med projektet var att ge en röst åt hbtqi+-personer i Helsingborg och att öka mångfalden av röster och historier i museets samling.

Eftersom homosexualitet länge har varit olagligt och kategoriserats som brott och avvikande sjukdom är spåren närmast osynliga i museisamlingar. Före 2014, då den första Prideparaden hölls i Helsingborg, fanns inga registrerade objekt med känd koppling till hbtqi+ i museets samling.

I samband med dokumentationen lärde vi känna Kim Plunteman som vi följt fram till 2024. Kim har frikostigt delat med sig av känslor, tankar och erfarenheter om hur det är att leva som transkvinna.

I kortdokumentären ”Från Mia-Jonas till Kim: En personlig resa” får vi möta henne, tillsammans med antikvarie Birgitta Witting och fotograf Anna Bank, som genomförde dokumentationen.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.