Getapågarna

För inte så längesedan kompletterades Helsingborgs museers samlingar med bronsskulpturen ”Getapågarna”, inventarienummer 302-2020.

Skulpturen ropades in på Buskowskis tidigare i år och föreställer sockelfiguren som står framför Magnus Stenbocksstatyn. Självklart står originalet kvar på plats nere på Stortorget, oroa er inte. Det föremål vi förvärvat är helt enkelt en skiss, även kallad förlaga. Figuren är gjord i brons, är 52 cm hög och föreställer två vallpojkar från trakten – så kallade ”Getapågar”. En av männen står bredbent med en fana uppsträckt i ena armen. Den andra mannen ligger halvt ner mot marken, emellan den stående mannens ben. Symboliskt sett banar ”Getapågarna” väg för Magnus, som försvarar helsingborgarna från dansken vid slaget 1710. Konstnären är John Börjesson (1835-1910), en svensk skulptör och realismgestaltare.

Efter nästan 100 år av diskussioner angående en gestaltning av Magnus Stenbock i centrala Helsingborg, uppfördes Magnus Stenbocksstatyn den tredje december 1901. Vid statyns avtäckning hölls tal och kransnedläggning. Det spelades även specialskriven musik, militären paraderade och i Helsingborgs alla kyrkor hölls speciella festgudstjänster. På kvällen hölls galamiddag för inbjudna gäster samt fackeltåg. Kunglig närvaro uteblev dock, då det påstods att Oscar II vägrade delta eftersom enbart kungligheter fick lov att avbildas till häst. I stället skickade hovet ett telegram till invigningen: ”Ehuru hindrad att närvara vid dagens minnesvärda högtid gläder jag mig åt Stenbocks minnesstod hädanefter skall pryda Helsingborgs stadstorg alltid minnande efterkommande att såsom han tjena och försvara alskadt fosterland. Oscar”.

Idag tar vi statyn för given på Stortorget. Vi går, kör och cyklar förbi den, utan att fundera nämnvärt över den. Men faktum är att vi alla, på något vis, har en koppling till denna gestaltning. Statyn är en symbol som än idag hälsar oss välkomna hem till vår stad. Just därför är vi väldigt glada över vårt nyförvärv ”Getapågarna”, som ger oss möjlighet att närma oss statyn på ett nytt sätt. Små detaljer träder fram, handens formning av leran och mötet mellan tid och rum. Kanske har just du ett speciellt minne kopplat till denna unika stadssymbol? Dela gärna med dig.

Läs mer här.