Personligt: urval av konst och ting som blivit museiföremål 2015-2020

På Kulturmagasinet/Helsingborgs museer finns föremål, fotografier och konst från olika tider. Det som samlas in idag blir morgondagens historia.

Men hur går själva insamlandet till? Och vad är det som museet väljer att skriva in i samlingen?

Utställningen ”Personligt” bygger på föremål, fotografier och den konst som blivit en del av Helsingborgs museers samling de senaste åren. Urvalet av nyförvärven är gjorda av människor som arbetar med samlingen på olika sätt på Kulturmagasinet/Helsingborgs museer och på Dunkers kulturhus. Föremålen är valda av både yrkesmässiga och personliga skäl.

Ett kedjebrev, möbler från Helsingborgs stadsbibliotek och flaggor från Helsingborgs första prideparad – utställningen innehåller skiftande föremål som väcker olika tankar och minnen.

Kanske hittar du din egen personliga favorit?

Utställningen visas på Dunkers kulturhus  3.9-25.10 -2020