Vi får aldrig glömma – flykten från döden och vägen till frihet. Minne och samtid.

Kvinna med tatuerade siffror på armen

Utställning på Dunkers kulturhus. Vi får aldrig glömma består av fem berättelser som på olika sätt lyfter de stora frågorna kring förintelsen och hur förföljelse och flykt återupprepas idag i Europa. Den rör sig också mellan de stora berättelserna i världen, kring vad som kom att äga rum i Helsingborg samt från minne till samtid. Utställning på Dunkers kulturhus.

Dunkers kulturhus och Helsingborgs museum vill att utställningen bidrar till reflektion och levandegör hur omvärldens skeenden berör oss, historiskt, i minnet och i nuet.

Ett inlån av ett trettiotal originalteckningar från en överlevande från koncentrationslägret Theresienstadt: Ernst Kaufmann, satte igång arbetet med den utställning som nu öppnar på Dunkers kulturhus.

Utställningen består av fem delar, där Helsingborgs museums verksamhet och samling visas i tre av dem. De fem delarna är:

• Ett trettiotal teckningar av Ernst Kaufmann, som ingår i en samling som ägs av doktor Gerhard Schneider. Teckningarna är inlånade från Das Zentrum für verfolgte Künste i Solingen i Tyskland. Verksamheten har en stor samling av konst av förföljda konstnärer samt verk från skyttegravar och koncentrationsläger. Ernst Kaufmann deporterades från Theresienstadt till Auschwitz, som han överlevde. Han skapade därefter en mängd teckningar under åren 1945 till 1946, som beskrev livet i Theresienstadt, dess omgivningar och den tortyr som förekom.
  • Ankomst Helsingborg, som består av intervjuer med andra generationens överlevare, utförda av Alexander Borggren. I utställningen presenteras fem intervjuer som beskriver hur minnet av förintelsen lever kvar i generationer, samtidigt som man är en del av det svenska samhället.
  • Helsingborgs museums rika bilddokumentation från 1943-45 kring flyktingmottagandet över sundet och det senare mottagandet av överlevande från koncentrationslägren.
  • Helsingborgs museums dokumentation av flyktingmottagandet från Ukraina under våren 2022. I utställningen visar ett antal fotografier av Anna Bank, som utgör en del av materialet. Bilderna påminner stark om bilderna från 1940-talet.
  • En väggmålning av Alisa Yoffe, som är en kommentar till situationen i Ukraina och Ryssland. Yoffe har under lång tid i sin konst arbetat med att fånga upp Putins Ryssland, där hennes målningar kan betraktas som ett slagfält mot systemet. Yoffe behövde lämna landet redan de första dagarna av kriget och kommer inte kunna återvända till Ryssland under överskådlig tid. Yoffe betraktas som en av de intressantaste konstnärerna i Ryssland av den yngre generationen.

Utställningen har

Utställning visar på Dunkers kulturhus 27 oktober–29 januari 2023. Vernissage torsdag 27 oktober klockan 17:00, med invigningstal 17:30.