För den vetgirige

Välkommen till vårens föreläsningar!
Var tredje onsdagskväll fram till april bjuder Helsingborgs museum på föreläsningar med tema kring byggnader, trädgård, landskap och hållbar resursanvändning. Föreläsningarna hålls i kulturmagasinet på Fredriksdal museer och trädgårdar kl. 18.00. Åttonde februari berättar Lena Ansebo, trädgårdshistoriker – och utvecklare, om fruktträd som var omtyckta förr och hur man kan bidra till att sorterna lever vidare. Första mars håller antikvarie Karin Kardell ett föredrag om hur vi genom historien stoppat drag och kyla i våra hem, och vad vi kan lära oss av det. Maria Sträng, byggnadsantikvarie på Regionmuseet Skåne, gästar oss den 22 mars för att lära oss att se kulturvärden i våra villor, radhus eller flerfamiljshus från 1900-talet. Sist ut, den 12 april, föreläser Catharina Nilsson under rubriken ”Mat och klimat – kan vi lära oss av vår historia?” om sätt att äta mer hållbart.
Föreläsningarna är en del av Helsingborgs museums satsning på ett kunskapscentrum för byggnadsvård och kulturmiljö.

Här kan du läsa mer om respektive föreläsning.

Välkommen!