Fotokonstnären Nathalia Edenmont skänker konstverk till Kulturmagasinet/Helsingborgs museer

Efter ett flertal samarbeten med Helsingborgs museer väljer Nathalia Edenmont att skänka ett konstverk till Helsingborgs museers samling. Konstverket är ett C-print från 2018 med titeln:  I Spy with My Little Eye och är utvalt av Nathalia för att det är mest likt de verk av henne som ställts ut på Dunkers kulturhus. Det avbildar en naken kvinna ”klädd” i växter och blommor.

Nathalia Edenmont är en svensk-ukrainsk konstnär född 1970 som har varit verksam i Sverige sedan 1991. Hon arbetar med konstfotografi som ofta tar utgångspunkt i hennes uppväxt och liv och använder gärna levande växter, döda djur och djurdelar i sin konst. Den nakna kroppen klädd i blommor och växter, såsom det donerade verket, är ett vanligt motiv. Genom sina utmanande och ibland känsliga bilder vill Nathalia visa på samhällets dubbelmoral. Hon är en av Sveriges mest uppmärksammade samtidskonstnärer och har haft utställningar i bland annat USA, Tyskland, Ryssland och Frankrike.

Helsingborgs museer har samarbetat med Nathalia vid två olika tillfällen i samband med utställningar i Dunkers kulturhus. Dels i utställningen Med känsla för grönt-en utställning i Fredriksdals anda, där konstverken i utställningen skulle ge fria associationer och skapa nyfikenhet om bland annat hållbar utveckling och natursyn. Men också i utställningen Through the eyes of Nathalia Edenmont där föremål ur Helsingborgs museers samling visades upp som referenser till Nathalias liv och konstnärskap.

Nathalia Edenmonts konstverk väcker känslor, skapar diskussion och lämnar få oberörda. Hennes konstnärskap har en nästan fysisk påverkan på betraktaren. Orädd och med omättlig nyfikenhet tar hon sig an ämnen som menstruation och tonårens spirande sexualitet. Genom sin personliga historia undersöker Nathalia Edenmont erfarenheten av att vara kvinna, och uttrycker detta genom fotografi.

Vi på Kulturmagasinet/Helsingborgs museer är mycket stolta över detta tillskott till museisamlingen.