Konst på turné x 3

Det har varit febril aktivitet på museet under sommarmånaderna för att färdigställa ett antal konstverk inför utlån till utställningar på andra museer. Under hösten lånar Helsingborgs museum ut 8 konstverk ur samlingen till tre olika museer i Stockholm.

Till Prins Eugens Waldemarsudde lånar museet ut Isaac Grünewalds ”Det blå köket” och ”Den blåa ateljédörren”. Dessa verk kommer att ingå i utställningen ”Isaac Grünewald – Konst och teater” 3 september 2022 – 12 februari 2023.

I utställningen kommer ett stort antal av Grünewalds mest kända verk att presenteras, men även mer okända sidor av hans konstnärskap såsom förstudier till scenografier, offentliga gestaltningar, konsthantverk, illustrationskonst och film.

Konstverk av Isaac Grünewalds

Ett av de utlånade verken från Helsingborg museum är den stora och magnifika målningen av ett intensivt blått kök, ”Det blå köket”. En målning som också är intressant eftersom konstnären först målade dit en sittande kvinna på diskbänken, men sedan tog bort henne igen. Han målade över henne och ersatte henne med några purjolökar. Tittar man noga på målningen kan man ana konturerna av kvinnan.

Konstverk av Tora Vega Holmström

Till Thielska Galleriet i Stockholm och utställningen ”Spegling är första steget mot konst” – Tora Vega Holmström, 10 september 2022 – 29 januari 2023, lånar museet ut fem verk av Tora Vega Holmström. Titeln anspelar på ett fras som Tora Vega myntade under en resa till Finland 1912 då hennes koloristiska frigörelse ägde rum. Det kommer att vara den första separatutställningen i Stockholm sedan 1945 med Tora Vega Holmströms konst. Det är främst familjeporträtten som lånas ut. Porträtt av systern Malin och syskonbarnen Elna, Gertrude och Lucia.

Liljevalchs konsthall kommer ett av museets senare nyförvärv att ställas ut, neonverket ”All of this for what” av Dana Sederowsky. Det är Nobelprismuseet som gästar Liljevalchs med utställningen ”Evigt liv”, 1 oktober – 29 januari 2023. Utställningen vill spegla frågor kring evigheten och därmed också framtiden. Med utgångspunkt i Nobelpriset, vars väsensskilda priskategorier ger förutsättningar till gränsöverskridande samtal, är det mer angeläget än någonsin tidigare att hitta nya former för att prata om hur mänskligheten ska fortsätta sin resa.
Verket som lånas ut från museets samling är ett neonverk med titeln ”All this for what” där titel texten lyser i neonblått. Verket tillverkades till Danas stora separatutställning ”Art above all” som visades på Dunkers kulturhus 2017.

Konstverk av Dana Sederowsky

Dana Sederowsky gestaltar ofta effektfullt olika dimensioner av att vara människa. Ofta med ett bisarrt, kraftfullt och tragikomiskt tilltal. Hon tar fasta på människans psykologi, språkets olika nyanser och betydelser, liksom livets skenbara meningslöshet.

Verkförteckning – Konst på turné x 3

Upphovsrätt – alla bilderAnna Bank © /Helsingborgs museum
För HeM 1701-2017  även ©Dana Sederowsky/Bildupphovsrätt 2022

Till Prins Eugens Waldemarsudde – Konstnär Isaac Grünewald
 HeM 225-59 Det blå köket, 1917, olja på duk, 130×170 cm
HeM 30728-44 Den blå ateljédörren, olja på duk, 65×54 cm

Till Thielska Galleriet i Stockholm – Konstnär Tora Vega Holmström
HeM 786-56 Negerporträtt, 1951, olja på pannå, 62 x 53 cm –
HeM 1589-99 Porträtt av Gertrud Ingers, 1912, olja på duk, 39,5 x 35 cm
HeM 1591-99 Porträtt av Lucia Ingers, 1926, olja på duk, 61 x 57 cm
HeM 1596-99 Porträtt av Malin Ingers, 1900-t, kolteckning, 32 x 26,5 cm
HeM 1597-99 Porträtt av Elna Ingers, 1916, kolteckning, 32,5 x 26,5 cm

Porträtt av systern Malin och systerbarnen, Elna, Gertrude och Lucia.

Till Liljevalchs konsthall –  Konstnär Dana Sederowsky
HeM 1701-2017  All this for what, neonverk  32 x 152 cm