Offentlig konst som invigts år 2019

I vårt uppdrag på Helsingborgs museer ingår det att tillgängliggöra konst för stadens alla medborgare. Inte enbart genom utställningar på Dunkers eller utlån till andra institution eller verksamheter i närområdet. Nej, vi arbetar även med offentlig konst, alltså konst på torg, i skolor eller på andra offentliga platser. Under 2019 har vi invigt sex stycken nya konstverk runt om på olika platser i staden. Läs mer om dem nedan.

Mariahallen, Mariastadens idrottshall
Emma Löfström: ”Diversity of Play”, installation på tre väggar i entréhallen.
Verket är en lek med former och mönster från klassiska idrottshallar, och befolkas av djur och natur från Mariastaden och Pålsjö skog. Närområdet är hemvist för flera rödlistade arter som är hotade eller behöver skyddas på olika vis. Verket vill berätta om hur viktig lek, rörelse, samarbete och mångfald är för både människor och djur.

Se översta mittenbilden.

Rydebäcksskolan
Anders Jansson: ”Som systrar”, två skulpturer och växtlighet utomhus.
Det är en och samma flicka som ser framåt och tillbaka på sig själv. Den ena har just börjat sexårsklassen, den andra ska snart sluta nian. Däremellan sker en av de mest betydelsefulla perioderna i livet: tio år då vi går från små barn till nästan vuxna.
Skulpturerna vill berätta om något öppet och drömmande som vi har som barn, men som det är lätt att tappa på vägen.

Se nedersta mittenbilden.

Västra Berga skola
Samaneh Reyhani: ”Simorgh”, väggskulptur vid kafeterian i entrén.
De persiska orden si och morgh betyder trettio och fågel.
I den persiska poeten Attars berättelse ”Fåglarnas konferens” från 1100-talet samlas fåglar från hela världen för att utse en kung. När de inte kan bestämma sig, får de rådet att leta upp Simorgh; den visaste av alla fåglar. Resan blir svår och när de till sist hittar Simorghs bo på berget Ghaf, återstår bara trettio fåglar. Det enda som finns på berget är en sjö. Fåglarna flyger över sjön och ser sina egna spegelbilder. De inser då att de själva är Simorgh, att de är starka tillsammans och inte behöver någon kung.

Se bild högst upp till vänster.

S:t Jörgens skola
Timja Femling: “! HELLO made up KIWI ! – Lagoon Chrystal Bright !”;  “Tropical Hands Reaching Out For My Tropical Inside” och “Playing Hands – Heart”, tre verk i den nya tillbyggnadens entré.
Gouache, akvarell, tusch, gesso, akryl och pennor på papper monterat på duk

Se bild längst ner till höger.

Mariastadens torg
Roland Persson: ”Fragile”, bronsskulptur
Verket handlar om allvar blandat med uppmaningar, humor i relation till traditioner och visuella arkitektoniska tillägg. Det är naturligtvis en bild av många olika slags möten som kommer att ske i denna stadsdel berättar konstnären och skulptören Roland Persson

Se bild högst upp till höger.

Råå nya torg
Christian Andersson: ”Beta”, två bronsskulpturer i form av dolksvansar med spår
Dolksvansen är ett havslevande leddjur och räknas som en levande fossil. Kanske är djuren uråldriga släktingar till de robotgräsklippare som sakta krälar fram i trädgårdarna? Måhända är de också släkt med de två maskiner (eller varelser?) som lagt sig till ro här. Deras printade spår på marken liknar en repeterad kod. Är det en långsamt växande kollektiv intelligens vi ser – där människans tidsålder bara utgör en nanosekund?

Se bild längst ner till vänster.

Foto: Joanna Thede, Sven Olof Larsén och Terje Östling

Kulturmagasinet

sedan

Hej Thom. Nu har vi uppdaterat texten så att det är enklare att förstå vilken text som tillhör vilken bild. Hälsningar, Kulturmagasinet