Ta reda på mer om ditt hus

Helsingborgs museum bjuder in till en föreläsningsserie, öppen för alla, med tema kring byggnader, trädgård och landskap. Det blir sju tillfällen under vinter och vår på Fredriksdal museer och trädgårdar. Hitta ditt hus i arkiven! är nummer tre.

Hur tar du reda på mer om ditt hus? Arkiven är en värdefull källa till kunskap om fastigheter och byggnader. Ibland är det enkelt att hitta information bland bygglov och kartor. Andra gånger får man vara lite av en detektiv. Möjligen hjälper det i sökandet om du har känsla för pusselläggandets tålamodskrävande konst eftersom alla uppgifter du kan tänkas leta efter finns att söka i olika arkiv. Stadsarkivet ger tips om hur du kan gå tillväga för att samla uppgifter från olika håll.

Mer information hittar du här.