Boka ett föredrag: Eleonora Jepsons dagböcker – En kaptenshustrus resor till Ostindien 1857-1861

Eleonora

Nu kan du eller din förening boka ett föredrag med museets antikvarie Birgitta Witting, där hon ledsagar er genom Eleonoras och hennes make, kapten Frans Joseph Jepsons, resor till Ostindien på 1800-talet.

För mer än 150 år sedan seglade Eleonora Jepson från Helsingborgs hamn till Ostindien med barkskeppet Isola Bella. Hon var hustru till kaptenen Frans Joseph Jepson och följde med honom på hans resor världen över. På dessa resor förde Eleonora dagböcker och det är kring dessa texter som berättelsen om resorna har levt vidare.

Birgitta Witting är författare till boken ”Eleonora Jepsons dagböcker. En kaptenshustrus resor till Ostindien 1857–1861”, del 42 i bokserien Kring Kärnan.

Föredrag bokas enklast genom att kontakta museet på helsingborgsmuseum@helsingborg.se. Kostnaden för föredrag är 680 kr per påbörjad timme.