Undersökningar av trapprest av trä i Kärnan 2020

Visste du att det är Kulturmagasinet som har hand om förvaltningen av Kärnan? I år har det på uppdrag av Kulturmagasinet genomförts en spännande undersökning som hjälper oss att lägga ytterligare en bit i det stora kunskapspusslet om det unika och gamla tornet. Då Kärnan i år, 2020, fyller ca. 700 år har projektet med två moderna dateringsmetoder hjälpt oss att åldersbestämma en bit av tornet.

Den 26 februari 2020 genomförde Hans Linderson, från laboratoriet för 14C-datering vid Lunds universitet, två provborrningar i en trapprest av trä.  Borrningarna gjordes på tredje våningen i den så kallade Kungsvåningen. På borrproven genomfördes en dendrokronologisk analys, d.v.s. en årsringsdatering, för att få ny kunskap kring dateringen av trappan, det aktuella våningsplanet och den valvslagning som finns där. Dendrokronologin visade en tidsserie omfattande 30 år där den mest sannolika dateringen låg inom perioden 1355-1384. Dessvärre var antalet årsringar inte tillfredställande för att nå ett säkert resultat.

Därför beställdes även en Kol-14-analys av borrproverna för att nå en så exakt datering som möjligt då båda analysmetoderna kunde använda samma material. Genom  att mäta den radioaktiva kolisotopen 14C i ett organiskt material, ju lägre andel desto äldre, och kalibrera mot årsringsdateringen uppnåddes en säkrare datering. De sammanvägda analyssvaren visar på att eken mycket sannolikt fälldes vinterhalvåret 1384/85.

Resultaten hjälper oss bättre förstå våningens historia efter 1300-talets mitt/senare hälft. Tidigare undersökningar har visat att en brand högst sannolikt rasade då i någon av de två våningar som ursprungligen fanns där. De blev tillsammans, efter ombyggnaden, det ensamma stora våningsplan vi ser idag – en betydligt mer presentabel våning för en borgherre. Efter branden slogs valvet i det nuvarande taket och senare anlades trappan.

För att få mer information om Kärnan och dess historia, besök karnan.se