Charlotte Wanningers tolkningar av väggmålningar

Sedan 2017 har ArtStreetHbg arbetat för att utveckla gatukonsten i Helsingborg. Förutom att sätta mer färg på Helsingborg, är ett av målen att bidra till ökad rörelse i staden.

Charlotte Wanninger, som driver företaget Talking shoes walking art, blev i år tillfrågad av Helsingborgs stad om hon ville tolka åtta av stadens väggmålningar på sina konstskor. Skorna ställdes sedan ut på Dunkers kulturhus.

Charlotte som älskar färg och tokiga mönsterkombinationer målar på allt från sneakers till mobilfodral åt sina kunder och hon tackade ja till uppdraget.

Efter utställningen valde vi, i samråd med Charlotte, två par som togs in till Helsingborgs museers samling.

Den ena paret är en tolkning av Levi Jacobs väggmålning ”The Söder wall”. Så här skriver Charlotte:

The Söder Wall visar enligt Levi “en samling personer som har kul tillsammans”. I min tolkning bestämde jag mig för att gå lite mer bananas i färgvalet. Och skruvade i vanlig ordning upp färgvolymen till max, lade till några blixtrar (för vem älskar inte det?). Och ett litet fint budskap är ju aldrig fel så på ena skon står det: ”The world is full of kind people” och på den andra: ”If you can’t find 1, b one”. På hälarna hamnar orden så att det stavar ut: ”ONE PEOPLE”. Fint va!? Såååå fint tycker jag! Och jag tänker att det passar så bra in på söder där det är en härlig salig blandning av människor och kulturer. Men till syvende och sist så är vi ju samma skrot och korn.

Det andra paret är en tolkning av Ilse Weisfelts väggmålning ”Mr Fisherman”:

Tanken är att den ska symbolisera Helsingborgs närhet till havet. Så min tolkning får bli en homage till alla fiskare och deras historia. Skorna har fiskar framtill och fiskenät på utsidan av skorna. På insidan av skorna står det: ”I fish to scratch the surface of those mysteries, for nearness to the beautiful, and to reassure myself the world remains.”. Fint tycker jag och så passande i dessa turbulenta tider då vi verkligen behöver naturen som en form av konstant att hålla fast i.