Arkivens dag – tema färg och form

Arkivens dag är ett årligt återkommande arrangemang där Sveriges arkivinstitutioner bjuder in sina besökare till sina verksamheter. Tillsammans med Skånes näringslivsarkiv, Folkrörelsearkivet i Helsingborg och stadsarkivet anordnar Helsingborgs museum Arkivens dag på Kulturmagasinet lördag 11 november. Årets tema är färg och form och det är fri entré för alla.

Under Arkivens dag händer det mycket intressant här hos oss. Du kan ta del av utställningar, följa med på guidade turer i de underjordiska magasinen, lyssna på föredrag och titta på film. Eftersom årets tema är färg och form visar vi våra mest färgglada museiföremål. Kom och titta på allt från fantasifulla dansbandsvykort till teateraffischer och Allers mönstertidningar och reklamfilm från Findus. I magasinvisningarna fokuserar vi extra på möblers färg och formgivning och vi spanar också på dräkthistoria med fokus på tjusiga klänningar.

Program:

Filmvisning
Under hela dagen kommer det att rulla reklamfilm från Findus och Leo samt en film om Helsingborgs konserthus.

Föredrag
Stadsarkitekt Konrad Ek berättar mer om Helsingborgs kulturbyggnader.
När: klockan 13.00–14.00

Utställningar
Dansbandsvykort
Mönsterbilagor från Allers och Femina under åren 1897–2007
Stadsaffischer från 1882 och framåt
Reklamaffischer från lokala företag i Helsingborg
Leo-ljudet: lyssna på Leos läkemedels personalorkester på vinyl
Spårvägen i Helsingborg 1903–1967
Residenskonstnär Kristina Münzting ställer ut sitt verk och berättar om arkivens betydelse för konstnärskapet
Föremål och skolplanscher ur skolmuseets samling
Klonarkiv och genbank – mångfalden i våra biologiska arkiv
Modeller av Helsingborgs kulturinstitutioner

Visningar av magasinen och stadskvarteret
Möbelmagasinet: klockan 11.30, 12.15, 13.00 och 14.30
Textilmagasinet: klockan 11.15, 12.00, 13.30 och 14.15
Stadskvarteret: klockan 11.30 och 14.15

Visningarna i magasinen har begränsat antal platser och du behöver därför boka plats och hämta ut biljett. Du hämtar din biljett 11 november klockan 10.00 i receptionen i Kulturmagasinet. Fritt inträde.

När: 11 november 11.00–15.00
Var: Kulturmagasinet