Nytt Instagram-konto om stadens arkitektur

Nu finns ett nytt instagramkonto för alla de som är nyfikna på Helsingborgs arkitektur och historia. Kontot är en del i Kulturmagasinets arbete med att sprida kunskap om stadens byggda kulturarv.

Helsingborg har en fantastisk rikedom av vackra och spännande byggnader från förr. De berättar om stadens historia, levnadsförhållanden, näringsformer och estetiska ideal. Med kontot vill vi få folk att höja blicken när de går på gatan och uppmärksamma arkitekturens kvalitéer. Förhoppningsvis kan man också lära sig något på kuppen.

Som följare får man ta del av fotografier på hus runt om i staden kompletterat av lättsamma texter om byggnadens historia eller annan kuriosa kopplat till byggnaden. Byggnaderna som lyfts representerar en bredd av olika stilar och tidsepoker, där allt från kyrkor till villor uppmärksammas.

In och följ kontot här.