Helene Schjerfbeck lånas ut till Finland

Kulturmagasinet lånar ut målningen Flickan och madonnan av konstnären Helene Schjerfbeck till  utställningen Resorna ledde till mig själv– Helene Schjerfbeck, på konstmuseet Ateneum i Helsingfors 15/11 2019 – 26/1 2020. Det är första gången målningen visas i Finland.

Helene Schjerfbeck, 1862-1946, betraktas som ett av de främsta namnen inom den finska konsthistorien. Hon inledde sina konststudier anmärkningsvärt tidigt, redan vid 11 års ålder 1873, vid Finska konstföreningens ritskola i Helsingfors. Hösten 1880 reste hon till Paris efter att ha mottagit ett resestipendium.

Schjerfbeck började måla i 1800-talets naturalistiska och historiserande stil, men utvecklade genom åren ett alltmer reducerat och sparsmakat modernistiskt måleri. Mest omtalad är hon för sina uttrycksfulla och avskalade självporträtt — de flesta och mest kända är målade under åren 1939–1945 då hon var kring åttio år gammal.

Flickan och madonnan är Kulturmagasinets/Helsingborgs museers enda konstverk av Schjerfbeck. Det är en tekniskt mycket skickligt utförd oljemålning på duk som målades 1881 i Paris, då Schjerfbeck endast var 19 år gammal. Målningen är ett ömsint porträtt av en ung flicka som lutar sig fram över ett bord med några blommor i ena handen som hon håller fram till en liten madonnaskulptur. Målningen skänktes till museet 1974 som testamentarisk gåva.

Utställningen i Helsingfors handlar om åren då Helene Schjerfbeck fann sitt konstnärliga uttryck och fokuserar på resorna till Frankrike, Italien och Storbritannien i slutet av 1800-talet. Utställningen visades tidigare i år på Royal Academy of Arts i London, men har på Ateneum utökats med fler verk bland annat vår målning ”Flickan med madonnan”.