Nytt i samlingen

Dörrarna från Hefoma

Minns du Hefoma, Helsingborgs Fotografiska Magasin? Företaget, som grundades 1903 av Gustav Ohnell och Carl Regårdh, har haft flera adresser varav Stortorget 16 var den sista. Dörrarna, som nyligen skänktes till Helsingborgs museer av Mikael Bolin, har dock använts på en annan adress, nämligen på Järnvägsgatan 3. De tillhörde de bås i vilka man kunde gå in och ostört lyssna på grammofonskivor. Hefoma var känt för sitt stora skivsortiment och då och då kom populära artister till butiken för att signera sina senaste skivor. I samband med detta har de även signerat dörrarna. Tidpunkten var 1950- och 1960-talet och storheter som Stan Getz, Gerd Persson, Fabulous four, Bibi Nyström, Pia Lang och Rosita Serrano har alla satt sina namn på dörrarna.

Till förvärvet hörde också ungefär 500 digitala bilder som ger oss en inblick hur Hefoma har sett ut och hur företaget har förändrats genom åren. Mikael Bolin började som praktikant på Hefoma när han gick i gymnasiet och blev fast anställd efter studenten. Vi den tidpunkten hade butiken flyttat från Järnvägsgatan till Stortorget. Mikael minns att butiken var u-formad och att en tredjedel var skivavdelning, en tredjedel var fotoavdelning och en tredjedel var radio- och TV-avdelning. Så småningom hade man också en datoravdelning.

Dörrarna, som nu är en del av Helsingborgs museers samling togs ner när båsen försvann någon gång på 1960-talet. Nu fick Hefomas musikintresserade kunder istället lyssna på musiken i en lur.