Tornfolk på Kärnan

Tornfolk flyttar in i Kärnan i sommar!

Efter några års vila är vi glada att åter presentera arrangemanget Tornfolk i Kärnan. Med hjälp av de som agerar Tornfolk och deras intresse och förmåga att leverera en specifik del av historien blir Kärnan som besöksmål något alldeles extra.

Under lördagar i juli intar olika historiska sällskap Kärnan för att berätta om och gestalta medeltiden och dess vardag. Evenemangen riktar sig till familjer och går av stapeln den 1, 8, 15 och 22 juli kl. 12-17.

Först ut i årets Tornfolk är Bo Knarrström den 1 juli. Han arbetar bland annat med slagfältsarkeologi i Sverige och utomlands. Under årens lopp har han an förskaffat sig en stor mängd rustningar, hjälmar, vapen och dylikt från 1500-/1600-tal, vilka används för dramatisering, utställning och visningar. Under Knarrströms dag får besökarna tillfälle att känna på vapen- och prova rustningar.

Luntertuns artillericorps närvarar i Kärnan den 8/7. De representerar några personer ur Johan Oxes tänkta vaktstyrka på Kärnan. De visar och berättar om sina kläder, vapen och rustningsdelar. De pratar om medeltida spel och dobbel som vakterna kunde ägna sig åt för att fördriva tiden. Beroende på besökarnas frågor och nyfikenhet varierar samtalsämnet under dagen.

Vevlira, eller Hurdy Gurdy som det så roligt heter på Engelska, är ett lite underligt musikinstrument som funnits i Europa ända sedan medeltiden. Under lördagarna 15/7 och 22/7 kommer Sebastian Falk som studerar på Världsmusiklinjen på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg att finnas på plats i Kärnan. Han kommer visa upp och spela på vevliror och berätta om vevlirans historia, hur den använts och hur dagens moderna varianter skapar nya musikaliska vägar att utforska.

Mer information hittar du i kalendariet.
Välkomna till Kärnan i sommar!