Anders Zorn och Mrs Symons

26 januari 2021. Ett av våra mest kända och beresta konstverk är Anders Zorns målning Mrs Symons. Målningen har åkt världen runt med bl.a. USA som destination ett flertal gången samt varit i Tyskland och i våra nordiska grannländer.

Nu är det dags för den att bege sig till Nationalmuseum i Stockholm och deras stora Zornsatsning som har fått namnet ”Zorn – en svensk superstjärna”. Utställningen uppmärksammar konstnärens bortgång för 100 år sedan och kommer att visa ca 150 verk. Utställningsperioden är 18/2-29/8 2021.

Porträttet av Mrs Symons är målat under vintern 1888-89 i Paris. Det är lite speciellt eftersom det räknas som ett av de första oljemålade porträtt som Zorn utförde. Zorn var från början akvarellmålare och nådde tidigt framgångar som sådan. Efter några kringresande år flyttade han 1888 till Paris, där han övergick till att måla i olja och blev snart lika skicklig att måla i denna teknik som i akvarell.
Tyvärr vet vi inte så mycket om Mrs Symons bara att hon troligen var engelsk eller möjligen skotsk och att hon ingick i vänkretsen kring Zorn.

Anders Zorn var en mycket uppskattad och populär porträttmålare. I sitt konstnärskap reste han väldigt mycket över hela världen. Han var bland annat sju gånger i USA och målade både presidenter, företagsledare och societetsfolk.

Redan förra året, 2020, skulle utställningen blivit av, men på grund av pandemin sköts den fram till i år. Nu görs, trots rådande pandemiläget, ett nytt försök som för Nationalmuseet initialt innebär digitala satsningar och en förhoppning om att kunna öppna för besökare så fort det blir möjligt.

Christina 2021-01-25