Lisa, Nelly och Helsingborg – Bilder ur Helsingborgs museers samling

På Fredriksdal museer och trädgårdar i byggnaden Kulturmagasinet finns sedan ett par år tillbaka utställningen Tingen i samlandets spår. Utställningen berättar om museernas idéhistoria.

Fornfynd, naturalier, konst och kulturföremål är några klassiska föremålsgrupper som brukar spegla det förflutna i traditionella museiutställningar.

Nu har vi lagt till det historiska fotot för att du som besökare ska kunna ta del av den stora och breda fotosamlingen som finns i Helsingborgs museers samling. Samlingen innehåller drygt 2 miljoner fotografier och negativ som förvaras i ett kylt museimagasin. Materialet håller successivt på att digitaliseras och finns sökbart via museets föremålsdatabas.

I det nya foto- och filmrummet så har vi valt att tematisera delar av fotosamlingen och göra olika presentationer. Just nu visas två korta dokumentärer  som berättar om två kvinnliga fotografer i var sin ända av 1900-talet. Vi lär oss om porträttfotografen Nelly Gunnarsson och modefotografen Lisa Kallós. Lisa får vi även möta i ett filmporträtt. Du kan också göra också en fotografisk stadsvandring i sekelskiftsstaden Helsingborg.

Nytt material kommer kontinuerligt att fyllas ut så att besökarna hela tiden får ta del av nya teman ur samling.