Zorns Mrs Symons har hittat till Dunkers kulturhus

Utställningen Ansikten på Dunkers kulturhus är nu komplett, då Zorns konstverk Mrs Symons har tillkommit.

År 1962 skänktes Anders Zorns porträtt Mrs Symons till Helsingborgs museer av doktor Gunnar Tuvesson som var född i Helsingborg. Konstverket är målat under 1888-1889 och har under första halvan av 2021 varit utlånat till Nationalmuseums utställning Zorn – en svensk superstjärna. På den utställningen uppmärksammade man Zorns bortgång för 100 år sedan.

Christina Gräbe, konservator på Kulturmagasinet berättar:

– Ett av våra mest kända och beresta konstverk är Anders Zorns målning Mrs Symons. Målningen har åkt världen runt med bland annat USA som destination ett flertal gången samt varit i Tyskland och i våra nordiska grannländer.

Vad vi kan tänkas veta om Mrs Symons är att hon troligen var engelsk eller möjligen skotsk och att hon ingick i Zorns vänkrets.

Som ett kuriosa kan det också nämnas att det finns ett fingeravtryck i färgen i nedre högra kanten av konstverket. Troligen är avtrycket konstnärens.

Här kan du se ett avsnitt ut Tidens skatter där vi berättar mer om Zorns konstverk Mrs Symons.