Knytblusen är ständigt aktuell

Självporträtt av Gittan Jönsson iförd gul knytblus. Oljemålning på duk från 2018.

2018 blev knytblusen en symbol för den virala kampanjen #knytblus, ett ställningstagande för Sara Danius under den då pågående krisen inom Svenska Akademien kring den s.k. ”Kulturprofilen”. Tusentals personer publicerade selfies iklädda knytblus med hashtaggarna #knytblus och #knytblusförsara på Instagram, och Stortorget i Stockholm fylldes till bristningsgränsen med kvinnor i knytblusar.

En annan koppling till Sara Danius är att hennes alter ego hette Gittan Jönsson.

Gittan Jönsson fick Sydsvenska Dagbladets kulturpris 2019.
Gittan Jönsson är född 1948 i Helsingborg, utbildad på Konstfack i Stockholm 1967 – 72. Hon bor och arbetar både i Berlin och på Österlen.
Hon är en feministisk pionjär. I sina verk gestaltar hon maktstrukturer och sociala relationer.

Mycket av hennes konst handlar om kampen för jämlikhet, men ofta skildrad med en viss humor.