Carl Larsson under luppen – en undersökning av målningen Nu är det jul igen

Carl Larsson forskningsprojekt

Carl Larsson är en av våra mest kända och folkkära konstnärer. Framför allt är han känd för sina akvareller från familjens hem i Sundborn, men han har även målat i olja och är inom denna teknik inte lika utforskad.

I Helsingborgs museums samling finns målningen Nu är det jul igen som är en triptyk målad i olja på duk. Den föreställer julfrukosten 1906 i den stora ateljén i familjens hem, Lilla Hyttnäs, i Sundborn, Dalarna.

Carl Larsson Nu är det jul igen

I ett nystartat forskningsprojekt mellan Helsingborgs museum och Riksantikvarieämbetet hoppas vi få lite mera klarhet i hans materialval och måleriteknik i olja utifrån analyser av målningen.

Projektet är ett gästkollegeprojekt där museets målerikonservator Christina Gräbe ska undersöka Carl Larssons målning med naturvetenskapliga metoder. Museet ska få hjälp med analyser och analysutrustning av Riksantikvarieämbetets personal, dels på Kulturarvslaboratoriet i Visby, dels på museet i Helsingborg där undersökningar med portabel analysutrustning kommer att göras.

För museets del är målningen speciell i och med att det är den första tavlan i Helsingborgs museums samling med inventarienummer W1-1 och den är förmodligen det mest kända och efterfrågade verket i museets samling. Den köptes 1908 direkt av konstnären för 10 000 kr av Doktor Albert Wadstein som satt i museets styrelse och var museets sändebud vid inköpet. Det finns två bevarade brev från Carl Larsson till Albert Wadstein angående inköpet.

Det intressanta med målningen är att den är målad i flera etapper där kompletteringar har gjorts vid olika tillfällen. Carl Larsson påbörjade målningen på julaftonsmorgon 1906, men slutförde den 1907. Inom denna period finns det uppgifter om att konstnären ändrade målningen vid två tillfällen. Han lär ha målat dit dottern Suzanne en kort tid efter målningens tillblivelse, eftersom hon var frånvarande vid julfirandet. Sedan skickades målningen till en utställning på Künstlerhaus i Berlin. När den sedan kom tillbaka igen fick den sitt slutliga utseende.

Ett tidigt foto av tavlan som Carl Larsson själv har tagit avslöjar att den såg annorlunda ut från början.  Flera föremål och detaljer som finns med på tavlan idag saknas i den tidiga versionen som syns på bilden ovan. Det har tillkommit en krans på väggen, en stol, en fiol. Julgransljusen har fått större gloria. Nyligen upptäckte vi även att det står en flicka bakom granen. Vem är hon tro?

Den första delen av undersökningen är redan avklarad och innebar att färgprover togs i målningens omvikningskanter, proverna togs där för att inte skada själva motivet. Syftet var att få med så många olika färger och färglager som möjligt. Proverna tog vår målerikonservator med sig till Visby och de analyserades sedan på kulturarvslaboratoriet med hjälp av Riksantikvarieämbetets personal. På plats var också Helsingborgs museums fotograf Anna Bank som gör en film om målningen och forskningsprojektet.

Del två i undersökning innebär att Riksantikvarieämbetets personal kommer till museet för att med portabel analysutrustning undersöka målningen på plats. Här hoppas vi bland annat att kunna se undermålningen det vill säga hur Carl har skissat upp motivet. Vi ser redan idag ett rutnät genom färgen, men hoppas att teckningen framträder tydligare med hjälp av undersökningar med olika ljus.

Den första advent, 1:e december – 13:e april, kommer målningen att visas på Dunkers kulturhus i Helsingborg tillsammans med en presentation av forskningsprojektet och filmen om målningen. Målningen kommer att ingå som en separat del i utställningen ”Ett Hem”, som öppnar den 18:e oktober 2024 och står fram till den 13:e mars 2025.