Helsingborgs museum nu också på anrika The Metropolitan Museum of Art i New York

Helene Schjerfbeck Helene Schjerfbeck Helene Schjerfbeck Helene Schjerfbeck Helene Schjerfbeck Helene Schjerfbeck

Helsingborgs museum lånar ut en målning ur samlingen till The Metropolitan museum of Art i New York. Det rör sig om målningen ”Flickan och madonnan” av den finska konstnären Helene Schjerfbeck.

Den aktuella utställningen heter:
Seeing Silence: The Paintings of Helene Schjerfbeck, 2025-12-02 – 2026-04-05.
Utställningen täcker Helene Schjerfbecks hela karriär, från de första ungdomsverken till de sista självporträtten. Även porträtt, stilleben och landskap kommer att visas på utställningen som omfattar cirka 60 verk. https://www.metmuseum.org/exhibitions/seeing-silence-the-paintings-of-helene-schjerfbeck

Helena Schjerfbeck (1862–1946) är en av Finlands mest kända konstnärer.

I början av sin karriär målade Helene Schjerfbeck i 1800-talets naturalistiska och historiserande stil, men utvecklade genom åren ett alltmer reducerat och sparsmakat modernistiskt måleri. Hon kanske är mest känd för sina uttrycksfulla och avskalade självporträtt — de flesta och mest kända målade under åren 1939–1945 då hon var kring åttio år gammal.

Museets målning är ett tidigt verk av konstnären. Schjerfbeck fick ett stipendium för att studera i Frankrike och reste till Paris för att börja på Académie Colarossi, som var en av få konstskolor som accepterade kvinnliga elever.

Under sin vistelse målar hon Flickan och madonnan, 1881, endast 19 år gammal. Enligt uppgifter ska hon ha köpt rekvisita till målningen, bland annat klänningens vackra gula skärp från Paris gamla klädhall Le Temple.
Flickan och madonnan har inventarienummer HeM 211-74 och är Helsingborgs museums enda konstverk av Schjerfbeck. Det är en tekniskt mycket skickligt utförd oljemålning på duk. Storleken är 64 x 72,5 cm med ram och 34,5 x 44 cm utan ram.

Helene Schjerfbeck

Lite kuriosa – Stämpeln på baksidan av målningen avslöjar att duken som används kommer från den anrika färghandeln Chabod, som låg på Rue de Jacob 20 i Paris. Den drevs från 1877 till 1892 av herr Chabod, och därefter av hans änka fram till 1906. Chabod hade ett gott rykte bland konstnärer. Vi vet att konstnärerna Paul Cézanne och Georges Seurat köpte sina dukar där i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.
Målningen är en testamentarisk gåva till museet av Georg Leire,1974, som enligt etiketten på baksidan hade fått målningen 1953 av sin vän häradshövding William Thuring från Borgå i Finland. Målningen har också varit utställd på Helene Schjerfbecks minnesutställning på Helsingfors konsthall 1954.

Biografi/Lite mer om Scherfbeck

Schjerfbeck växte upp under fattiga förhållanden i en finlandssvensk familj i Helsingfors. Redan i tidiga år började Schjerfbeck att teckna och måla, som fyraåring faller hon i en trappa och bryter vänstra höften. Skadan hindrar henne från att gå i vanlig skola och hon får hemundervisning i stället. Hon tecknar ofta i sin skissbok. Sidorna fylls av fina blyertsteckningar. När hon är 11 år inleder hon studierna vid finska Konstföreningens ritskola. Modigt målar hon realistiska historiska motiv. Helst målar hon i dagsljus. Hon har ont om pengar och använder färger sparsamt.

Som 18-åring får hon 1880 ett stipendium för att studera i Frankrike, och ytterligare stipendier gjorde att hon under det följande decenniet kunde göra studieresor till bl.a. England, Italien och Ryssland.
Efter studieresorna bodde Schjerfbeck i Helsingfors och arbetade under några år som lärare på Konstföreningens Ritskola, men trivdes inte i den finska huvudstadens konstnärskretsar med deras nationalromantiska måleri utan drog sig 1902 tillbaka till Hyvinge och Ekenäs i södra Finland, där hon utvecklade sin särpräglade modernistiska stil, inspirerad av studier i konstböcker över de stora franska konstnärerna.

Genom konsthandlaren Gösta Stenman i Stockholm blev hon känd och fick möjlighet att ställa ut.
Ett par år efter moderns död 1923 bosatte sig Schjerfbeck i kuststaden Ekenäs, där hon stannade tills hon under kriget flyttade till ett sanatorium och därefter till Saltsjöbaden utanför Stockholm.
Schjerfbeck avled på Saltsjöbadens Badhotell den 23 januari 1946. Hennes grav finns på Sandudds begravningsplats i Helsingfors.